Audi200.se - bromssystemet

Systembeskrivning

Låsningsfritt tvåkrets bromssystem med skivbromsar runt om, ventilerade fram. ABS systemet är av trekretstyp med en gemensam krets för bakaxeln. Hydraulisk bromskraftsförstärkare (se avsnittet om bromshydraulik). Mekanisk självjusterande handbroms på bakhjulen och en lastkännande bromkraftsventil till bakbromsarna.

Bakbromsar

1.Bromskolv 2.Medbringare 3.Kullager 4a-c.Fjäderbrickor 5. Låsring

De bakre bromsoken innehåller den självjusterande parkeringsbromsen vilken kan vara en källa till problem. Handbromswiren löper från spaken till en delningspunkt mitt under bilen och vidare till respektive bakhjul där den påverkar en liten hävarm. Tyvärr sitter wirejusteringen trångt till ovanför kardanaxeln på quattromodeller och ovanför mellanljuddämparen på övriga. Hävarmen på bromsoket påverkar i sin tur en gängad stång inuti bromskolven som trycker ut kolven mekaniskt. Självjusteringen fungerar så att kolven bara följer med en bit tillbaka varvid gängstången kan 'ta nya tag'. På grund av självjusteringen måste kolven skruvas tillbaka vid byte av bromsklotsar. Ett vanligt misstag är att skruva kolven i botten, montera nya belägg och bara pumpa ut kolven med bromspedalen.

Detta kan leda till att självjusteringen havererar inuti oken vilka då måste renoveras eller bytas ut. Rätt metod är att även skruva ut kolvarna så att de precis möter klotsarna. Sista justeringen sker sedan med handbromsen genom att dra i den upprepade gånger tills rätt bromsverkan uppnås. Förutsättningen är att hävarmen kan röra sig lätt och att den verkligen går tillbaka till stoppet. Att då bara spänna wiren hjälper sällan eftersom det bara får hävarmen att gå i botten utan att den får med sig bromskolvarna. Konstruktionen medför tyvärr att axlarna till hävarmarna rostar/kärvar fast inne i oken. Smörjning hjälper men riktigt bra blir det om man monterar smöjrnipplar på oken för att kunna smörja axeln kontinuerligt. Proceduren finns beskriven här (NordicAudi FAQ).

Det finns delar att få tag i till dessa Girling bromsok. Om cylindrarna är felfria men är kolvarna rostiga kan nya köpas från t ex Bromshuset i Kristiandstad. Enligt uppgift sitter samma bakre ok på Ford Scorpio vilket möjligen öppnar andra vägar för packningsatser och reservdelar.

 

 


Frambromsar

De främre bromsarna har ventilerade skivor, glidande enkelkolvsok och slitagevarnare i bromsklotsarna. Varningen fungerar så att det i varje främre bromsklots sitter en ingjuten tråd som slits av när klotsen blivit för tunn.

Därigenom försvinner jordningen av stift 21 (brun/gul) i Autocheck och varningssymbolen för slitna bromsbelägg tänds.

Bromsbeläggen till A100/200 turbo skiljer sig åt från övriga genom materialsammansättningen men mekaniskt passar belägg från modeller med såväl ventilerade som solida skivor fram. Valet mellan de svindyra originalbeläggen eller billigare eftermarknadsdito avgörs alltså lite av körstil.


ABS

De låsningsfria bromsarna är av Bosch fabrikat och är av trekretstyp. Det innebär att tryckreglering sker separat mot varje frambroms men gemensamt för bägge bakbromsarna. Regleringen baseras på information från en rotationsgivare vid varje hjul och om ett bakhjul låser så kommer bromstrycket att strypas till båda bakhjulen. Givarna är av typen Hall-element och en kuggkrans på yttre drivknuten. När hjulen roterar så alstras en växelspänning där frekvensen varierar med rotationshastigheten.

Klicka för förstoringFel på ABSsystemet beror ofta på givarna då dessa har en utsatt position i hjulhusen. Symptomen är då att ABS-lampan tänds och systemet stänger av sig när farten överstiger 15-20km/h. Tidiga system från 80-talet saknar såvitt jag kunnat utröna inbyggt diagnossystem så för att söka efter felaktiga givarsignaler så får man mäta direkt på kontakten till styrenheten under baksätet enligt nedanstående elschema:

Resistansen över rotationsgivarna skall vara ca 1kOhm.

Det går att läsa mer om ABS här. (Visserligen om UrQuattro men systemen är snarlika).


Luftning

Klicka för förstoringKonstruktionen med ABS gör att luftning måste ske genom att trycksätta bromsvätskebehållaren varvid respektive luftningsnippel på oken öppnas. Trycksättning kan göras antingen med luft från reservhjulet eller annan tryckluftkälla. Det räcker med mindre än 1 bar så någon form av tryckreglering är oftast nödvändig. Själv knåpade jag ihop en billig tryckregulator, avstängningskran och några snabbkopplingar till ett smidigt verktyg där man enkelt kan stänga av för påfyllning av vätska samt öka trycket något för att pressa ut föroreningar i nipplarna. Ett begagnat tätat påfyllningslock från skroten med en slangstump gör det enkelt att ansluta till behållaren.