Januari 2005

Vattenpumpen

 

Om hur Jasmin hade en nära-döden-upplevelse,
ojojoj, vattenpump och kamrem - hur skulle det gå...?


Haveriet

Jasmin hade en tid haft lite blåaktigt näsdropp. Husse, som är en relativt förnuftig husse, insåg att vattenpumpen bad om att bli pensionerad. På grund av julefirande kom det dock att dröja. Väntan kom att visa sig ödesdiger...

Plötsligt en morgon tjuter något till under huven några sekunder, ett hjärteskärande men inte alltför högt ljud som skulle kunna vara ett generatorhaveri eller vad som helst. Så här efteråt åberopar jag tillfällig sinnesförvirring, på något annat sätt kan jag knappast förklara det faktum att jag fortsatte att köra en hel mil till jobbet.

Resan gick relativt odramatiskt förutom att motorn tappade orken på slutet. När jag parkerade bilen gick det inte att starta om den och när jag klev ur kunde jag njuta av mitt eget Niagara under motorn.

Diagnosen

Med en strandad 200:a på parkeringen så finns det oceaner av tid att fundera på vilka grader i helvetet som kommer att visa sig när kåporna åker av. Kamremsbrott på MC-motorn skall enligt alla uppgifter vara obligatorisk ventilsallad men eftersom bilen gick att fortsätta köra så intalade jag mig att skadorna var begränsade. Hypotesen stannade vid rappad kamrem och skuren vattenpump.

ObduktionenFriluftsmek

Första steget var att lätta på kamremskåpan. Jag ville inte ta bort mer än absolut nödvändigt men det visade sig praktiskt att lossa hydraulpumpen och flytta den bakåt samt, naturligtvis, ta bort alla kilremmarna.

Jag skruvade bort de två insexskruvarna fram på kamremskåpan, lirkade loss den och kunde direkt konstatera att min teori nog stämde rätt bra:

Kolla in vinkeln på pumphjulet
Notera kulorna...
Kamrem - nära döden
Tre kuggars rapp

Det var alltså mycket riktigt vattenpumpen som skurit vilket gett upphov till det skriande ljudet. I samma ögonblick som lagret fastnade slets lagret i småbitar varvid kulorna sprutade ut i kamremsdrivningen tillsammans med kylvattnet. Lagerkulorna återfanns längst ner vid vevaxelns remhjul, tyvärr har de små liven haft tivoli och kilat runt såväl mellan rem och hjul som mellan rem och kåpa med synliga skador som följd.


Mycket tydligare kan det inte illustreras: VATTENPUMPEN PÅ AUDIFEMMOR BYTS ALLTID VID KAMREMSBYTEN ELLER VID MINSTA FELSYMPTOM.


Liknelsen med pepparkvarnen ligger inte långt borta med den skillnaden att där det pepparkornen som går sönder...
Förloppet har alltså gjort att nedre kamremshjulet troligen trasats sönder och rappat över vilket i sin tur har gett skador på kamremmen samtidigt som remspänningen försvann. Helt uppenbart hade jag änglavakt som kom ända fram innan remmen slets i småbitar.

Reparationen

Efter att ha demonterat kamaxelremhjulet, nedre kamremskåpan, bröstplåten på motorn samt vattenpumpen kom turen till vevaxelremskivan. Den är ett speciellt kapitel eftersom dess centrumskruv sitter hårt och det är svårt att hålla emot.

Det rätta sättet är att hålla emot direkt på remskivan och INTE på svänghjulet men det finns säkert alternativa metoder som fungerar. Audi själva använder ett specialverktyg som passar precis i urtaget runt skruven i remskivan. Det florerar gott om hemmagjorda verktyg som fungerar utmärkt och vill man göra sig ett eget så är det ganske enkelt och ser ut ungefär så här.

När remskivan med tillhörande kamhjul var loss så bekräftades alla misstankar om vad de förrymda kulorna haft för sig.
Kamremshjulet var mer eller mindre massakrerat och måste ersättas om inte nästa rem skulle trasas sönder omedelbart.

Kemremshjul
Kulhål...?
Inte konstigt att remmen trasats sönder
Även blocket fick en släng av sleven

Efter hopmontering med nytt remhjul, rem och vattenpump togs kompprov. Motorn har klarat sig helt från inre skador och startade snällt efter reparationen.

Vill du se hur dålig en vattenpump kan bli...? Kolla här (700kB avi)


En mer fullständig arbetsbeskrivning finns här

©audi200.se 2005