Aug 2006

Trottelbrytaren

 

Om hur Jasmin den stackaren tappade flåset.


Symptomen

Låt oss först av allt slå fast att en otrimmad Audi 200 inte är någon raket. Med blott 0.4 bars laddtryck, grundladdtryck 0.3 från wastegaten och ytterligare 0.1 via magnetventilen så är inte turbokänslan särskilt påtaglig. Därför kan jag ha åkt omkring med tveksamt laddtryck ganska länge (de svensksålda bilarna har inte laddtrycksvisning på färddatorn...). Med en gammal hederlig vakuummätare inkopplad så visade det sig att bilen ibland stannade på grundladdtryck men ibland fungerade precis som den skulle.

Tänkbara orsaker kunde då vara:

Mer info finns på Sjmautotechnik

Felsökningen

För att verfiera om felet låg i magnetventilen eller i styrningen av den så kopplades en kamvinkelmätare parallellt med magnetventilen. På så sätt kan man enkelt verifiera att den verkligen inte får signal när bilen går ner på grundladdtryck och då var fallet. Alltså var inte felet i magnetventilen. (Man kan även köra komponenttest via ECU:n diagnosuttag, se mer här.)

Nästa steg var då att undersöka de givare som kan få ECU:n att helt stänga av laddtrycksregleringen. Genom att lossa kontaktstycket på multigivaren så kan den enkelt uteslutas, laddtrycksfallen inträffade även utan inkopplad multigivare.

Eftersom motorlampan inte tänts och inga felkoder funnits i minnet så var den troligaste orsaken defekt fullgasswitch. Switchen skall sluta då gasspjället öppnats 2/3 (59 grader) och det är vanligt att interna lödningar spricker. Det skulle i så fall förklara att felet var intermittent och inte beroende av belastning, varvtal eller motortemperatur.

Efter att ha demonterat hela trottelbrytaren lirkade jag försiktigt upp den. Notera att den är limmad och man måste vara mycket försiktig för att inte bryta sönder höljet. Det är i och för sig ingen totalkatastrof, en ny kostar mindre än 500:- och förmodligen är det klokt att skaffa en helt ny.

Reparationen

Precis som man kan läsa på länken ovan så var lödningarna spruckna (Se bilderna nedan) och kunde enkelt lödas om.

Kåpan tätades med en tunn sträng silikon och monterades tillbaka i bilen varefter allt åter fungerar som det skall

Klicka för förstoring
Klicka för förstoring

©audi200.se 2006