Februari 2005

Kopplingshuvudcylindern

 

Plötsligt blev vänsterpedalen slö och mjuk,
det var kopplingshuvudcylindern som blivit sjuk.


Symptomen

Vissa saker känns bara snopna helt enkelt, som när kopplingspedalen faller slapp till golvet. Visserligen gick det hjälpligt att ta sig fram genom att alltid lyfta upp den med foten alternativt stampa till så resolut att den tar. När gummimattan började fukta av bromsvätska så var det bara att ta tjuren vid hornen och reparera. Audi erbjuder inget annat än hela cylindrar och, guess what, det är rätt mycket pengar på spel.

Diagnosen

Klicka för förstoringKopplingscylindern sitter i pedalstället och är lätt (nåja) åtkomlig innifrån fotutrymmet. Det är bara att skala av plasten under ratten så är man framme vid brottsplatsen.

Demonteringen är enkel, lossa låsclipset till länkaget, skruva loss de två insexskruvarna (6mm) samt tryckröret i botten (12mm). En bromsslangtång på matningsslangen håller flödet minimalt så man slipper slabba så mycket.

Delningen av själva cylindern är ganska rättfram, det är bara att lossa den invändiga låsringen och dra ut hela härligheten. Tyvärr hade cylindern märken i loppen så skall den kunna räddas så behövde loppet åtminstone honas.

Innehållet i cylindern ser ut så här:
Klicka för förstoring...

Efter honing, noggrann tvättning och hopmontering var det 'bara' att lufta. Det är ingen idé att ens försöka pumplufta så trycksatt behållare är enda utvägen.

Klart!

©audi200.se 2005