Juni 2004

Fixarlistan

 

Jasmin, den stackaren, hade med sig en lista på krämpor som tvunget måste åtgärdas för att hon skulle kunna göra daglig tjänst i familjen. Nedan följer en kortfattad beskrivning av vad som gjorts:


Nya bromsrör och slangar fram

Jasmin hade med sig ett dystert protokoll från Bilprovningen där främre rören på båda sidor misshagat det allseende ögat. I och med bromsuppgraderingen 1987 så innebär det att främre rören är de som går från ABS-enheten och ut i hjulhusen.

Det är inte någon särskilt komplicerad operation, om det inte vore för trängseln under huven så vore det knappt värt att orda om. Min grundregel är att aldrig ta bort något om det inte är absolut nödvändigt så förutom hjulen och spolarvätskebehållaren så fick allt annat sitta kvar. Några noteringar dock: När det gäller val av bromsrör så står valet mellan eftermarknadsrör i koppar eller koppar/nickel och originalrör. Som omväxling provade jag att beställa originalrör på Audi. Priset skiljer sig marginellt, längden borde vara rätt och kvaliteten borde åtminstone vara ok. Så här efteråt kan jag för en gång skulle slå fast att originaldelar inte är att föredra. Köp hellre rören på t ex Biltema och kona själv. Originalröret på till höger fram är, trots att det dragits i samma sträckning, nästan 3dm för långt. Det gör att det fick ta några extra svängar för att konsumera överskottet. Det handlar dessutom om plastöverdragna stålrör vilket i och för sig hållit de första 17 år första gången men risken är uppenbar att man skadar plasten och öppnar vägen för rostangrepp.

När man ändå håller på så är det lika bra att byta bromsslangarna. Audis variant torde vara gjorda av svart guld, 450 spänn styck är oskäligt, men Biltema säljer passande slangar, märkta med Semperit, fast dom är avsedda för bakbromsarna på BMW 5-serien... priset blir försumbart men längden är ca 10 mm för lång vilket inte spelar någon som helst roll.


Renovering av bromsok bak

En klassiker. Vilka ägare av A100/200 med skivor bak har inte haft trubbel med bakre oken...?

Utförandet på oken skiljer sig från min 86:a och var av varianten med en gängad extrakolv mellan kolv och tryckstång (BILD). Problemet var att handbromsarmen inte rörde sig vilket med tiden gett ojämn bromsverkan på handbromsen. Efter att ha demonterat och delat oken så lokaliserades problemen till två punkter, rostangrepp på axeln till handbromsarmen och tryckstången till handbromsen. Den första är inte så kritisk eftersom den bara är infettad och tätad med en liten packbox men glidytan på tryckstången måste hålla tätt mot bromsvätsketrycket. Med så mycket rostporer fanns det ingen chans att det någonsin skulle bli tätt om den skulle kunna röra sig. Alternativet så då ut att bli två nya utbytesok men skam den som ger sig, alla vägar måste prövas innan man kastar in handduken.

Tryckstängerna sattes upp is svarven och diametern togs ner från 20.0 mm till 19.1 mm. Genom att montera en 3/4" o-ring i stället för 20mm så passade den perfekt runt stången. genom att gå upp från 3mm till 3.5mm tjocklek så fylldes utrymmet ut till huset ut perfekt. Dessutom har jag inte gjort någon åverkan på själva bromshuset så eventuell renovering med nytt innehåll är fortfarande möjlig. Efter rengöring, infettning och montering så funkade det hur bra som helst. 0% skillnad på handbromsen på ombesiktningen måste vara ett gott betyg.

Tyvärr hade någon varit på handbromsjusteringen mitt under bilen och lyckats vända utjämningsankaret åt fel håll. Det i sin hade gjort att justerskruven krökt sig. Ni som provat att mecka handbromsvajer på en quattro VET att handbromsen sannolikt monterades FÖRE den rätt grova kardanen på fabriken i Ingolstadt...
Röda assymetriska utjämnaren (bild nedan) satt felvänd varvid blåa justerskruven böjde sig och gick av när jag skulle lossa spänningen. Ok, tänker ni då. Varför orera om en sådan bagatell som att handbromsen gått sönder? Det är väl bara att fixa dit nya prylar? Det hade det säkert varit - på en tvåhjulsdriven bil. Nu sitter det en stor fet kardan och ett 2½" avgassystem i vägen. Jag kunde se skruven men inte röra den med händerna. Det gick åt HELA lådan med förlängare och konstiga 1/4"-hylsdelar för att kunna nå skruven innan den brast och jag ville absolut undvika att plocka ner kardanen. För att komma åt mekanismen och byta justerskruven måste dessutom inredningsdesignerns våta drömmar om plastpaneler och jättekonsoler demonteras...;-((

 


Byte av spakcentral till ljuset.

En bagatell. Lossade skruven i hålet under kåpan, skruvade loss ratten och drog av hela spakcentralen från rattstången med kåpa och allt. Ny spakcentral låg på lager i kartong så problemet löste sig på 10 minuter och allt fungerar som det skall. Jag är helt övertygad om att det borde gå att öppna och reparera spakcentraler och någon gång när jag har tid över kommer jag att försöka. Har någon gjort det och dessutom dokumenterat med bilder så tar jag gärna emot material.

[Uppdatering november 2008: Nu har jag fixat spakcentralen, läs mer här]


Byte av drivknutsdamask fram

Inte heller den trasiga yttre drivknutsdamasken kan sägas vara något särskilt spännande eller 200-specifikt mek.

Lite tur var det väl att det var vänster sida eftersom det är lite lättare att komma åt utan störande grenrör och värmeskydd. Dessutom visade sig bra-att-veta-noteringen om trasig damask vara lite felaktig, det var bara klammern som gått sönder. Efterom det hunnit leta sig in lite skit i knuten var det säkrast att ta isär och göra rent och då sätter man inte tillbaka en gammal damask med torrsprickor.

Proceduren i korhet:

Tänk på att inre knuten är öppen mot medbringaren så det kan vara vettigt att även skaffa packningen i delningsplanet (bild 3).
Originaldamask kostar inte så farligt mycket och leveras komplett med BRA klammer, fett och ny navmutter. Med tanke på hur kladdigt det är att hålla på med det så tycker jag det är två väl använda hundringar att köpa det på Audi och kanske slippa göra om det på 10 år.
På bilar med ABS är det lämpligt att kratsa rent mellan tänderna i kuggkransen och rostkydda den. Det gör att ABS-sensorn får bättre signal och man slipper det irriterande knarrandet vid stopp.

Med tanke på jobbet så kommer jag att hålla mig till originaldamasker i fortsättningen. Kvaliteten på gummi och tillbehör känns imponerande jämfört med t ex Blåa Skylten.

 


Byta dörrhandtag

Småpill som trilskande centrallås och dörrhandtag tänkte jag ta efterhand men en dag hamnade jag i akut behov av att ta även det, det gick inte att komma in i en enda dörr! Förardörrens öppningshandtag ramlade ner på parkeringen med ett stilla plingade, dörren bakom har ett brustet fäste redan förut. Höger framdörr kan inte låsa upp centrallåset och höger bak tycks ha hoppat isär i låsmekanismen o s v. Summa summarum, behöver någon ha hjälp att låsa upp och öppna en A100/200 så tar jag bara med mig radioantennen och kommer...;-)

En morgonräd på skroten gav mig fyra av de hett eftertraktade dörrhandtagen som börjar bli svårfunna. Audis tidiga 100/200-handtag, de utanpåliggande, är verkligen av kass kvalitet och de brister på alla upptänkliga ställen. På Jasmin hade samtliga handtag gått sönder på olika sätt och INGA av dess delar går att skifta mellan olika dörrar;-( En hundring styck får väl anses ok hos en skrotmiljardär, Audi vill ha 600 per styck. Nu funkar i alla fall lås och handtag på alla fyra dörrarna, kryss i listan.


Fixa två avlidna elhissar.

När dörrarna ändå var isärtagna för låsbyte rev jag ur elhissen i ena bakdörren.
Jag hade tidigare mätt och konstaterat att motorn satt fast och när jag rev isär den så var det själva elmotorn som varit vattenfylld och därigenom rostat ihop fullständigt. Den lät precis som en pepparkvarn när jag drog runt axeln och det som krasade var fragment av permanentmagneten som smulades sönder;-))

När motorn konstaterats ohjälpligt förlorad så tejpade jag upp rutan och resignerade för kvällen, ett nytt skrotbesök och ytterligare några hundralappars utgift föreföll oundvikliga - tills jag kastade en blick i skrotlådan. Där låg ju tre elhissar från de gamla 9000-dörrarna... Såg inte elmotorn misstänkt lik ut?
När jag lagt de båda brevid varandra såg jag att de var av samma fabrikat och konstruktion. Genom att korsa hisskena, wire och hjul från Audin med motorn från Saaben så fick jag ihop en suveränt väl fungerande hissenhet. Enda mekaniska skillnaden är att fästöronen för motorn inte passade gängorna från Audin men med epoxylim så fick jag fast dom och hissen var färdig att skruva in i Jasmin. Smart och billigt, helt enligt min modell. Inte för att elhissen haft någon större prioritet men det var ett svåremotståndlig litet delikatessmek i bekväm arbetsställning så det var bara att beta av.


Reparera centrallåset

Symtom: centrallåset låste inte via förardörren
Åtgärd: Laga kabeln i förardörrens kabelgenomföring. Samtidigt skarvades övriga kablar varvid en massa andra bra saker började fungera.

Alla skarvar är lödda med lödhylsa och isolerade med krympslang.


Felsökning av motorn

Jasmin har flörtat med blixt-över-motor-lampan vid gaspådrag, haft rå hög tomgång och gått halvtaskigt. Felkoden sade avbrott i lufttempgivaren i intercoolern och när jag hittat den lossade kabeln och lött fast den igen så går bilen hur bra som helst! Två minuter och en lödkolv och bilen är fullt körbar, helt underbart. Bilen har alltså gått på nödprogram, alternativt trott att det var -50 gradig luft i insuget.

Jag gick även igenom vakumslangar, vevhusventilation, tomgångsreglering och lite annat. Allt tyder på att tomgångsregleringen får rätt indata men ändå ligger tomgången drygt 200 varv för högt. Man kan tycka att det är primitivt att signalen till förhöjd tomgång vid AC-kompressorstart inte kopplas ur av lågtrycksbrytaren. Med tomt system envisas den ändå med att höja varvtalet men det är ju en tidig 80-talskonstruktion så det får man leva med. Byte av tomgångsmotor med Aladdin gjorde ingen skillnad men plockar man ur AC -reläet så lägger den sig strax under 1000 varv och det får duga så länge. AC:n får stå still över vintern även om behovet av torr luft aldrig varit så stort;-(

Vid ett senare tillfälle upptäckte jag att skruven för tomgångsjustering saknades helt så en ny sådan löser troligen problemet.

När jag ändå var i farten bytte jag ventilkåpspackning (hittade en riktig i gummi på hyllan;-) så nu är motorn torr, tror jag. Förut rann det olja ner på turbon så felsökning på varm gående motor lät sig inte göras utan rätt kraftig rökutveckling. Vevhusventilationen var förresten så full av kondensklägg att risken för ispropp var överhängande redan till vintern, kanske var det som knäckte gamla ventilkåpspackningen för oljan verkar ha pressats ut runt hela.


Tung styrning

Mitt behov av en fräschare servopump fick en snabb och oväntad lösning. En hjälpsam själ på NordicAudi visade sig bo i byn och hade två pumpar liggande. Den ena felfri och den andra med bra tryck men externa läckor.