Aladdin i målarkluddens skepnad...

Varför 200 Quattro?

Audi 200 var på sin tid lyxmodellen i Audis 100-serie. För att markera exklusiviteten så gavs den ett eget utseende genom en annan front. Motor och transmission delar den med 100 Quattro och i övrigt så var utrustningslistan relativt komplett redan i grundutförandet med ABS (ovanligt 1986), klimatanläggning, färddator och en massa elektriskt lullull. Det var alltså fullt möjligt att inom 100-serien beställa en bil som i allt väsentligt var en 200:a.

Något som är lätt att glömma bort är att Audi 200 även funnits baserad på Audis typ 43 och såldes 1980-1982. Även den delade i huvudsak teknik med Audi 100 men drevs av femcylindrig motor med eller utan turbo. Den kom lite i skuggan av Audi Quattro (Urquattron) men såldes ändå ca 30 000 exemplar. Ett mindre antal hittade till Sverige men det krävs mental förflyttning till 80-talets början för att överhuvudtaget förstå hur någon kunde kalla det för lyxbil. Samtida konkurrenter var Saab 900 turbo och Volvo hade precis presenterat sin första bil med turbo, Volvo 240 turbo.

Läs mer om typ 43:an här


Varför köper man då en 14 år gammal bil fullpackad med prylar som bara väntar på att gå sönder? För att förstå det måste man återvända till året 1986. PC:n var precis uppfunnen, mobiltelefon var för det mesta en fordonsmonterad låda där bärrem var tillbehör och i det svenska folkhemmet drömde man om en Saab 9000i eller kanske den nya lyxiga volvon, 740 GL. Hög hipphetsfaktor var en Saab 9000i med fast monterad NMT telefon och polisradio. Gärna en rejäl skog med antenner runt bakluckan.

Då fanns det en liten förmögen klick som kunde köpa det där lilla extra som utan att tveka betalar lika mycket för en Audi som det skulle kosta att köpa en Saab 9000 Turbo OCH en 9000i.

Vad var det som var så speciellt med Audi 200 Quattro Avant? Varför var den dyrare än en RangeRover eller en Mercedes 300?

Svaret fanns delvis i samtida biltester, när Teknikens Värld testade den så skrev dom:

"Audi 200 Quattro är en bil som nästan saknar konkurrens. Inte för
att den på alla punkter skulle vara överlägsen resten
av världens bilproduktion utan fastmer på grund av det faktum
att den är speciell: En komfortvagn för landsvägen med sportig
motor/växellåda och fyrhjulsdrift. Allt packat in en rymlig sedan
kaross."

"En bil med utmärkt komfort, närmast överladdad med utrustning,
fyrhjulsdrift och våldsamma prestanda."

"Audi 200 Quattro bjuder på en imponerande blandning av sport och
komfort. Bilen har temperament som en sportbil - klarar 0-100 på
8 sekunder. Och som milslukare på stora landsvägen ger den högsta
komfort åt både förare och passagerare."

Det handlar alltså om ett stycke teknikhistoria med begynnande kultstämpel. En teknisk utmaning utan att för den skull vara ett extremt och ömtåligt fullblod. En slags GTvagn att dela med familjen.

Läs hela testet från 1984 här

Audi 200 typ 44 har olika skepnad beroende på vilken marknad man tittar på. I Sverige valde generalagenten att göra den till top-of-the-line-modellen. Det innebar att svenska Volkswagen enbart sålde välutrustade, manuellt växlade, fyhjulsdrivna turbomodeller. Under flera år var de enda tillvalen skinnklädsel, lackkulör samt elektrisk taklucka. Följdaktligen blev de rejält dyra, närmare 2½ gånger så dyr som den enklaste Audi 100 med samma kaross.

I Tyskland däremot så gick det att komponera betydligt enklare varianter av Audi 200. Den som ville kunde beställa något som kan liknas vid en Audi 100 med annorlunda instrumentering och front. Tvåhjulsdrivna modeller med sugmotorer är inte alls ovanliga. Bilden till vänster visar instrumenteringen på en enklare variant. Den observante 200-ägaren ser att det handlar om en tvåhjulsdriven bil utan färddatorn, farthållaren och klimatanläggning.

En tvåhjulsdriven Audi 200 typ kan alltså per definition inte vara såld i Sverige som ny.

Med åren förfinades Audi 200 vilket även märktes i prislistan. Quattromodellen fick torsendifferential i mittdiffen, hela inredningen uppdaterades till 1989 års modell (även såld som -88B i Sverige p g a katalysatorreglerna) men framför allt fick motorn 20-ventiler, Motronic elektronisk insprutning samt uppdaterade bromsar. De senare tillhör kanske inte Audis bästa snilledrag men genom att fästa bromsskivan i ytterkant i en extra plåtkorg innanför fälgen och låta oket greppa från mitten ville Audi öka effektivieten genom större bromsyta. Dessvärre resulterade det i patologiska reservdelspriser och bromstypen är väl en av de få där det handlas med begagnade och renoverade bromsskivor.

Exteriören var i stort sett oförändrad under hela perioden men Audi 200 fick infällda dörrhandtag -88B, rundade hjulhus 1988 samt ändrade stötfångare 1990.

Dåtidens reklammakare beskrev modellen i översvallande superlativer. Kolla här: Produktblad

Undrar du hur många Audi 200 det finns i Sverige? kolla här: Audi200-registret

Audi 200 som Bond-bil i Living Daylights (1987)

Audi 200 som rallybil