Aladdin - Elstolarna

Minnesproblem (augusti 2000)

En av prinsens lindrigare åkommor var att stolsminnet drabbats av Alzheimer, inställningen fungerade men minnesknapparna i förardörren var helt döda. Aladdins förre husse, patentingenjören, hade talat om ett kabelbrott som var orsaken till stolsminnets ...öhhh, vad heter det nu igen, hmmm, äh,.... jo minnesbrist.

För att värma upp inför vad som komma skall så beger jag mig in i förardörren och precis som jag trodde så var det ett monumentalt kabelbrott vid dörrgenomföringen. Helt klart hade någon klåpare varit inne i dörren tidigare, dels saknades den inre dörrsidan (ljudisolering) och dels så hade vederbörande 'glömt' att klamra kabeln vilket gjort att den fastnat i rutbeslagen, följt med upp och helt sonika slitit av stora delar av kabelbunten.

Kablaget till elstolsminnet hade gått av vid genomföringen dörr/dörrstolpe så tänkte jag skaffa lödhylsor och klä med krympslang samt flytta kabeln så att skarvarna hamnar i stolpen.
Nu är ju inte minnet till elstolarna det mest prioriterade men när man ändå sitter där så kan man ändå fixa det om det är såpass enkelt och lite kul är det allt med fyra minnespositioner om det nu räcker att skarva kablaget, vem vet vad som hände med styrenheten när de gick av...

Lödda kabelskor visade sig svårare att få tag i men det fick duga med vanliga isolerade med krympslang. Hursomhelst så gick allt igång igen trots att det blev lite gnistbildning när jag skarvade kablarna tydligen är styrenheten ganska robust.

Tvärstopp (juli 2007)

Sommaren 2007 var det dags igen. Denna gången slutade elstyrningen av såväl fram-bak som upp-ner att fungera medan ryggstödet fortfarande gick att manövrera.

Denna gången gick jag mera noggrant tillväga och skruvade loss stolen (2 x 13mm skruvar i framkant varvid stolan kan skjutas ur skenorna bakåt).
Det är nästan lönlöst att försöka skruva på elstyrningen utan att lyfta på stolen, det är hopplöst trångt att komma åt och det är snabbt gjort att plocka loss stolen.

Under och i stolen finns följande komponenter för sätesregleringen:

Stolsregleringen strömförsörjs genom en 9-polig kontakt och när alla kablar visade sig ha korrekt spänning och motorerna fungerade när de spänningsattes direkt så återstod knappsats och styrbox. Nyfiken som man är så öppnade jag styrboxen och kunde i alla fall konstatera att där inte fanns några uppenbara kortslutningar eller komponenter som havererat till den grad att det lämnade synliga spår.

Därefter gick jag på knappsatsen. Man kan direkt konstatera att Audi INTE varit med och designat den, det är uppenbart att hela stolsstyrningen köpts som ett färdigt system. Audi hade förmodligen bråttom att börja sin klassresa och skulle man sminka upp en pensionärsbil så gällde att ta genvägar. Följden blev att designen inte stämmer med resten av bilen men å andra sidan går hela knappsatsen att ta isär in i minsta detalj. Det senare är inte att förakta nuförtiden.

Felet fanns mycket riktigt i knappsatsen där jorden skall distribueras ut i viloläge men där brända kontakter satt hela regleringen ur spel. Rengöring, smörjning och återmontering fick åter fart på stolen.

För mer ingående systembeskrivning och bilder; se sidan elstolar