Aladdin - Difflagerbytet

Redan vintern 2002 började jag höra att något inte stod rätt till i lådan. Beroende på belastning så ven det duktigt om lådan och i valet mellan pinjonglager och diffaxellager valde jag det senare. Mycket på grund av det var fuktigt kring höger inre drivknut och att det gick att rucka knutan i lådan. Ett byte av pinjonglager betyder rivning av lådan och det var jag inte alls sugen på.

Klicka för förstoringEfter studier av såväl verkstadshandbok, reservdelskatalog och verkligheten ansåg jag att det borde gå att öppna lådan på sidan och komma åt difflagret med lådan på plats. Utrymmet är begränsat men efter lite måttande så satsade jag på att till och med låta främre röret sitta kvar.

Mitt motto är att aldrig ta bort något som inte MÅSTE bort, det brukar bara gå sönder saker då. Ett osäkerhetsmoment var om konhjulet skulle sitta utanför eller innanför pinjongen. Om det senare gällde så skulle jag inte ens få ut diffen ur huset utan skulle tvingas byta lagret med diffen kvar i bilen.



Klicka för förstoring
När operationen inleddes en sen vårvinterdag så gick det relativt enkelt att skruva loss värmeskyddet under drivknuten, diverse värmesköldar vid avgasröret och lossa de sex XZN (tolkantstapp) som håller inre drivknuten vid medbringaren. Drivaxeln hängdes upp och förbrukade ytterligare lite av det redan knappa utrymmet.

Vakumservot till mellandiffen måste också demonteras och jag passade på att undersöka funktionen. Det faktum att diffen aldrig låser verkar bero på vakuläcka för servot fungerade som det skulle.



Här är locket frilagt, vakumservot är undanvikt, inre knuten bortagen (insex i mitten) och alla skruvar är lossade.

I detta utrymme skulle jag alltså komma åt att få ut locket och eventuellt hela diffen. Det verkade som om det senare ändå kräver demontering av främre avgasröret vilket är rätt knepigt eftersom skruvarna på turbon sitter riktigt illa till.

 

 

 


Som mekpornografi är det nästan vackert - och inte så farligt deformerat som jag befarade. Alla tänderna på hjulen verkade och kändes intakta men kronhjulet satt effektivt blockerat bakom pinjonghjulet. Det blev alltså att försöka byta lagret på plats.

 

 

 

 

 

 


Standard avdragare och fyrkantbricka ordnade enkelt biffen.

 

 

 

 

 


Ingen behöver tvivla på att lagret behövde bytas, hoppas att inte resten av lådan är kass. Det saknades rejält med gods i rullarna och med tanke på hur det glittrade om oljan när jag tömde lådan så kan jag gissa vart det tagit vägen.

 

 

 

 

 

 


När det nya lagret skulle monteras så tänkte jag att det måste vara bra att värma det lite i ugnen så att det glider på lätt på axeln.

Nu skall jag delge Er kära läsare en visdom, se till att inte grillen är på...

Lokalt blir det nämligen rejält varmt i de ytor som vätter mot grillelementet trots att inte temperaturen stod särskilt högt. Samtliga rullar blev vackert blånerade på ena sidan ungeför som en grisröd Mallorcaturist från Hagfors;-)

Nytt lager och nytt försök, det kom dock inte riktigt ända in så en enkel anordning mekades ihop ur skrotlådan med rördelar i mässing.

Motsatsen till avdragare måste väl vara - pådragare...?

Efter återmontering av locket, vakumservo, drivknut, drivaxel och alla värmeskydd samt lite ny olja så är Prinsen åter redo för nya strapatser men det är en helt annan historia.