Aladdin - Bromsarna (hösten 2000)

Aladdin led vid köpet av ett kroniskt läckande bromsystem vilket yttrade sig i att bromsvätskan försvann ur behållaren. Trots detta så var bromsverkan åtminstone anständig vilket så förhoppningarna väcktes om att läckan skulle finnas efter huvudcylinder och ABS-enheten. För att kunna provocera fram läckan igen så tänkte jag lufta systemet så gott det gick för att sedan kunna hitta en pöl eller åtminstone en fuktfläck någonstans. Det var inte förrän jag kom till vänster framhjul som jag insåg att fukten i hjulhuset var bromsvätska som duschats ut från en sprucken bromsslang. Den har dessutom löst upp merparten av underredsmassan vilket gjorde att karossfärgen lyste klart. Felet var i alla fall godartat, slangar är både lättbytta och billiga komponenter så jag passade på att byta såväl slangar som bromsrören på oken fram.

Efter att ta tagit nya tag och bytt den defekta slangen och luftat, luftat samt åter luftat så betedde sig bromsarna ändå skumt.

Utan att motorn går så kändes det rätt stumt i pedalen men så fort motorn startades och servopumpen skjuter på sjunker pedalen under tydliga vibrationer ända tills varningslampan för lågt bromstryck tänds. Det finns en viss koppling till en aningen trögtgående styrning och rimligen så är även hydrauliken inblandad. För att få pålitliga sympton så håller jag på att se över hydraulpump, hydraulservo samt tryckackumulatorn, bomben. Dessutom funderade jag på riva huvudcylindern för att se i vad skick den befann sig. Tyvärr finns den bara som hel reservdel både vad gäller pirat och orignal så den fick vara tills vidare..

Bakbromsarna & Handbromsen

De bakre bromsarna på 200 Avant är i likhet med många andra Audimodellers känsliga för tidens tand. För att undvika en onödig anmärkning vid den första besiktningen i min ägo så behövde handbromsen justeras. Tanken var att åtgärda den obefintliga handbromsverkan och eftersom båda hävarmarna på bakre oken rörde sig som de skulle så finns felet inne i oken. Rådiga och tillskyndande Audibröder levererade råd via NordicAudi som gick ut på allt från att byta oken (dyrt++) till att öppna dom för att få fart på dom. Eftersom jag lever enligt devisen att det som en gång monterats på en fabrik måste gå att öppna för att reparera så rev jag oken.

Klicka på bilden för större bildMycket riktigt så hade justeringsmekanismen hoppat isär och ut ur oken ramlade en hel radda med prylar. Det som hänt är att låsringen (nr 5 på bilden) hoppat ur och den inre kolven (nr2) åkt ut ur själva bromskolven tillsammans med lager (nr 3) och de tre brickorna (nr 4a-c). Anledningen sades vara att någon tidigare ägare skruvat in kolven i botten och sedan bara pumpat ut den med våld. Kanske är det så men med ny låsring så skall det gå att montera ihop det igen. Problemet är att båda kolvarna uppvisade en del rost längst ut och bör således inte monteras tillbaka. Själva oken var fräscha i övrigt så det kändes kymigt att behöva köpa helt nya ok bara för kolvarnas skull. Lösningen kom som så ofta tidigare från det eminenta 200-forumet på NordicAudi. Det finns nämligen en förträfflig firma i Kristianstad, Bromshuset, som säljer lösa bromskolvar. Inte helt gratis men väsentligt billigare än helt nya ok. Samtidigt uppdagades ett smärre mysterium eftersom oken hade 38mm kolvar och enligt bromsdelskatalogerna så skall det vara 43mm ok med ventilerade skivor medan Audis egen katalog antyder att det är vanliga skivor, dock framgår inte måtten. Om någon kan förklara detta skicka gärna ett mail till mig.

När ena oket togs bort så uppdagades en trolig orsak till den sviktande känslan i bromspedalen. Ena glidpinnen satt som berget i hållaren med följden att oket vrider sig kring pinnen i stället för att glida. Rejält med rostlösning plus en brotsch i hålet återgav pinnen sin rörlighet.

Vid den nästföljande beskiktningen så föll den ena skivan igenom på rostangrepp så det blev att riva igen.