Aladdin - Bakvagnen

Ett av prinsens mera påtagliga krämpor vid köpet var ett dåligt bakhjulslager. Redan vid måttliga hastigheter så mullrar det betänkligt och eftersom att vara nybliven Audi 200 ägare är synonymt med blåögd optimist så försökte jag avgöra vilket hjul det handlar om enbart genom att hissa upp bakhjulen och snurra. Tyvärr gör Quattrosystemet att massor av axlar, lager och diffar går runt så det gav inget.

Vad göra?

Köra till det felaktiga lagret blir varmt? Nej, det kan ta daagar, veckor, måånader som I:or sade. Rostiga skivor bak gör inte saken bättre
Be om hjälp av någon som sätter sig i baksätet? Tänkbart men fortfarande osäkert.
Ställa bilen på pallbockar och starta den med växel i? Också tänkbart men jag hade bara två pallbockar.

I stället beslutade jag att tillgripa lite mer ingenjörsmässiga metoder. Två mikrofoner av god kvalitet placerades strax bakom bakre ryggstödet riktade mot hjulhusen. Ovanpå placerades ett lågpassfilter i form av en yllefilt varvid jag axade till 90, stängde av motorn och frirullade medan jag spelade in mikrofonljudet på ett 12V kassettdäck. För att analysera ljudet så samplade jag ljudet som wav-fil på datorn och körde in det i SAT, Signal Analyzer Toolkit. Den gör en Fouriertransform och presenterar resultatet som frekvensspektrun över tiden. Nu blev det alltså möjligt att SE vilket hjul som låter illa:

Lagerljud på bild

Resultat går att bekräfta genom att rigga rejäla hemmahögtalare med symmetrisk placering - vänster hjullager skall alltså bytas.

Då gäller det att skaffa fram dokumentation på hur bakvagnen ser ut. Lite hjälp fick jag från hjälpsamma själar på www.nordicaudi.com i form av sprängskiss på bakvagn.

Några timmars skruvande gjorde att hjulnavet med lagerhus låg bredvid bilen. Så här långt så verkade jag ha haft framgång i jakten på det dålig hjullagret. Det vänstra då demonterade lagret låter klart pensionsmoget i alla fall. På vägen dit upptäckte jag även att det övre parallellstaget, camberjusteringsstaget, hängde slappt i ytteränden. Hela staget finns som piratdel, bästa pris hittils verkar vara 1560 kr, men jag skulle inte ge mig förrän jag hittat en billigare lösning på problemet.

Ett lyckat besök på favoritskroten kort därefter gav dock god utdelning i form av två kompletta stag plus en massa andra mer eller mindre nödvändiga prylar bland annat en fräsch passagerardörr. På det sättet blev stagen praktiskt taget gratis, en lösning helt i min smak.

När själva lagret skulle ur lagerhuset skulle så satt det naturligtvis som det omtalade berget så den här gången testade jag en för mig ny metod vilken jag varmt rekommenderar, den är lika enkel som genial. Genom att lägga en svetssträng utmed insidan på hela lagerbanan och vänta tills den svalnade så krympte hela lagret inifrån. Därefter lät det sig lätt pressas ur.

Ett problem återstår och det är att mycket vägljud kommer in i bilen vilket för ljudkomforten extremt beroende av underlagets kvalitet. Tyvärr innehåller bakvagnen ett drygt dussin gummibussningar så det gäller att inte börja byta på måfå. Det får duga tills vidare men jag återkommer när jag gått vidare.